6 tips till bättre inspiration – Shopper Marketing by Retail House

Missade du min krönika i förra numret av Fri-Köpenskap? Då kommer en variant av den här. Mycket nöje.

6 tips till hur du skapar inspiration i matbutiken.

Kundernas shoppingmönster förändras i snabb takt. Den fysiska butiken ersätts med några enkla knapptryckningar på datorn. Vi måste inspirera våra kunder för att locka dem till butik.

Inspiration bygger i grund och botten på hur vi kan göra en shoppingupplevelse så enkel och bekväm som möjligt. Detta beror ju på vilken typ av butik du driver. I sällanköpsbutiker handlar inspiration om att få känna och ta på produkten, träffa en kunnig butiksmedarbetare och sedan få svar på sina frågor. I Dagligvarubutiken är inspiration betydligt mer komplex och utmanande.  Det beror på att kunden besöker dagligvarubutiken oftare och att den har en större roll i kundernas livspussel. Därför är inspiration i dagligvarubutiken både viktigt och nödvändig för den framtida konkurrenskraften.

  1. Skapa bekvämlighet genom att erbjuda måltidslösningar. Segmentet växer och restaurangerna konkurrerar allt mer med dagligvarubutiken om matkronan. Sälj produkter som kan konsumeras direkt. Tänk butiken som saluhall med tillhörande kolonial/non-foodsortiment.

 

  1. Ta bort köandet. En enkel check-out är nyckeln till en bekväm shoppingsupplevelse. När kunden har tillbringat 30 minuter i butiken så vill man snabbt komma hem. Gå gärna in på webben och se Amazons matbutik i USA – helt utan kassor.

 

  1. Storsäljarna skall vara tydligt markerade i hyllan. Inköpsrundan blir så mycket bekvämare om vi snabbt hittar de produkter vi söker. Du får aldrig ha slut i hyllan på dessa produkter.

 

  1. Gör det enklare för kunden – dra ned på sortimentet. En modern dagligvarubutik har för många artiklar för att vi skall kunna få en överblick och enkelt välja ur sortimentet.

 

  1. Skapa en egen (lokal) sortimentsidé. Det kan handla om ekologi, hälsa, vego, orientalisk mat eller lokalt producerad mat. Sortimentet gör att din butik skiljer sig åt på den lokala marknaden.
  2. On-line växer. Erbjud kunderna ett enkelt sätt att hämta ut produkterna i butiken. Alla butiker som har en on-line handel måste i framtiden se sin butik som en ”pick up point”.

Glöm inte bort att du som arbetar i butiken fortfarande har en mycket viktigt roll. Ditt bemötande och ditt leende kanske i slutändan ändå är det som avgör vilken butik kunden väljer.

Lycka till med inspirationen!

Martin Moström

Strategisk rådgivare Retail House

FullSizeRender

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s