Vi är irrationella – Shopper Marketing by Retail House

Det var verkligen glädjande att årets Nobelpris i ekonomi går till Professor Richard Thaler. En av hans stora bidrag är att påvisa människans irrationalitet. Det är märligt att det krävs ett nobelpris för att vi skall lära oss detta. För oss som verkligen tror på Shopper Marketing så är ju kunskapen om människans irrationalitet en av grundhypoteserna.

Detta vetenskapliga område heter beteendeekonomi och som är ett av de hetaste områdena just nu. Du kanske känner till begreppet ”nudging” vilket är också ett centralt begrepp inom beteendeekonomin.

Vill där lära dig mer om detta så rekommenderar jag nedanstående bok.

Läs denna boken av professor Thaler

 

ejbz1JteNhC8Gmp8jfVDrowKurU

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s