Råd till varumärken som vill överleva – Shopper Marketing by Retail House

Missade du min krönika i Fri Köpenskap i fredags? Den handlade om den konkurrens som traditionella varumärken i DVH är utsatta för och som bara kommer att öka.

För dig som missade krönikan så kan du läsa den här.

Krönika publicerad i Fri Köpenskap 13 oktober 2017

Dagligvaruhandeln är under omstöpning. Den digitala och den fysiska handeln går inte längre att skilja åt. Shoppern befinner sig i båda kanalerna, detta ibland samtidigt. Prispressen kommer att öka. Kunden är inte beredd att betala för mervärden som kostar pengar. De etablerade butikskedjorna får en större konkurrens från aktörer som Amazon och Lidl. Konsekvensen blir bl a en ökad private label andel och shoppers som väljer priset som viktigaste utgångspunkt. Hur skall våra etablerade varumärken överleva i denna hyperkonkurrens? Det är dags att börja se sig som samarbetspartner med sina kunder. Detta på ett betydligt djupare plan än som hittills varit fallet. Jag ger idag tre övergripande frågor som varje varumärke måste ställa sig för att kunna bygga partnerskap med sina kunder och skapa värde för shoppern.

  1. Vilket värde skapar varumärket?

Vilka kärnvärden finns i varumärket som stöttar kedjans kärnvärden? Det räcker inte med att bara säga att varumärket driver trafik. Det måste till något mer. Kärnvärden kan vara hälsa, underhållning, miljö, enkelhet. Det varumärke som inte kan identifiera detta kommer inte att klara konkurrensen i framtiden.

 

  1. Hur kan varumärket skapa aktiviteter som inspirerar kunden?

I framtiden kommer köpupplevelsen att vara nästan lika viktig som produkten i sig. Varumärket kommer att kunna köpas i en mängd olika kanaler och det som kommer att bli avgörande är hur varumärket i relation till kedjan kan skapa en så bra inköpsupplevelse som möjligt. Enkelhet, lösningar, glädje och snabb utcheckning är några av nycklorden.

 

  1. Hur utvecklar vi produkter som skapar ett reellt värde till kategorin, butiken och kunden.

Det lanseras alldeles för många produkter som inte är några nyheter och som inte skapar något reellt värde i kategorin. Detta fungerar inte längre. Nya produkter måste tillföra ett värde. Detta värde behöver inte bara vara på produktnivå utan kan även inbegripa hur produkten skall säljas och var.

 

9 av 10 varumärken (Catalina report 2015) förlorar idag andelar i sin kategori. De förlorar andelar mot private label och utmanare som just har hittat det där innovativa som både våra stora kedjor och kunden söker. Lyssna experimentera, och agera är nyckellord för framtidens vinnare.

 

Stort lycka till med ditt viktiga utvecklingsarbete

 

Martin Moström

Strategisk Rådgivare – Retail House

FullSizeRender

 

Lämna en kommentar