Årets nobelpris sätter fokus på människan – Shopper Marketing by Retail House

Igår var det Nobelfest i Stockholm och årets pris i ekonomi gick till Richard Thaler som vann priset för att berätta hur imperfekta vi människor är. Vi är inte de rationella djuren som kan överblicka alla alternativ utan är lata, bekväma har dåligt minne samt överskattar våra egna uppfattningar. Ett nyckelbegrepp som jag vill att du lär dig är ”Nudging”. Dvs att ta hänsyn till alla imperfektioner och  knuffa beteendet i rätt riktning. Något som vi inom Shopper Marketing arbetar med.

Nudging är bara ett redskap, förvisso oftast ett mycket kostnadseffektivt sådant. Men det finns mycket psykologi där ute och vi har bara skrapat på ytan. Nudge-enheter poppar upp överallt i världen och alla pratar med varandra. Jag tror att vi kommer att befinna oss på en väldigt brant inlärningskurva under de närmaste tio åren.

NUDGE

”Ett försök till att påverka individernas val på ett sätt som kommer att försätta dem i ett bättre läge som de själva uppfattar det”, enligt Cass R. Sunstein och Richard H. Thaler som myntade begreppet. Här är tre vägledande principer:
1) Alla nudgar ska vara transparenta och aldrig vilseledande.
2) Det ska vara lätt att ändra det förvalda alternativet, allra helst med bara ett klick.
3) Det ska finnas goda skäl till att tro att det beteende som uppmuntras kommer att förbättra välfärden för dem som blir nudgade.

NUDGE PÅ SVENSKA

I sin utredning Nudging – det nya svarta inom miljöpoliticy? presenterade Therese Lindahl och Britt Stikvoort tre saker som karaktäriserar en nudge:

1) Den ska innehålla någon form av besluts-arkitektur och handla om att förändra människors beteende, inte deras attityder.
2) Den ska respektera människors fria vilja.
3) Nudgen ska inte ha något med förbud att göra.

5 x KNUFFAR

1) Information. Till exempel miljömärkning.

2) Förval. Exempelvis att miljöel och dubbelsidig utskrift är standard.

3) Feedback och sociala normer. Den lyckade skattenudgen i Storbritannien byggde på att många andra människor betalat sin skatt, en social norm.

4) Förändring av fysisk miljö. Såsom minskning av tallriksstorlek, eller att placera frukt i stället för godis i ögonhöjd.

5) Assymetrisk dominans/decoy-effekten. I marknadsföringssammanhang, där konsumenter tenderar att ändra sitt val mellan två alternativ när de presenteras för ett tredje.

Lycka till med dina ”knuffar”

 

Obesity-SLIDER

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s