Detta måste vara fokus 2018 – Shopper Marketing by Retail House

Vi lockas ofta att tro att slaget om framtiden står mellan det digitala och det analoga. Detta är enligt mig en felaktig slutsats. Shoppern är varken analog eller digital – den är bara en shopper och kommer att välja den kanal som är enklast och ger mest värde. Vissa kategorier som böcker var väldigt tidiga digital.  Andra kategorier som servicehandel kommer aldrig  att bli rikigt digital då törst och hunger inte låter vänta på sig.

Globalt följer vi de de stora företagens kamp mellan det digitala och analoga. Zalando mot H&M, Wal-Mart mot Amazon och på hemmaplan ICA mot Mathem.  Det som kommer att krävas för att överleva är ett fokus på shoppern och dess beteende. Det är det enda sättet att överleva. Inte ett fokus på digital eller analogt. Om lösningen heter digital eller fysisk butik beror på, just det, shopperns beteende i kategorin.

Jag bifogar idag, gjordes redan i november, en studie om Shoppability – vilket är ett nyckelbegreppe för att förstå shoppern. Så därför håll tillgodo och läs artikeln!! Och glöm ej att vi är fysiska varelser.

Shoppability

Walmart-Amazon

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s