Rapport från USA – Shopper Marketing by Retail House

Denna vecka går den stora NRF mässan av stapeln i USA och en 10 000 kronors fråga är hur vi skall kunna locka kunderna till den fysiska butiken och vad skall den bestå av. Vi talar om Showrooms, upplevelser, mat och dryck, bokade säljbesök, spännande teknikinnehåll. De fysiska butiksbesöken har minskat med 10 % enligt  konsultbolaget WD. De spår även att 25 %  av USA.s gallerior kommer att stängas inom fem år. Hur ser det ut i Sverige om 5 år? Upplevelsen är att fler nya malls prospekteras.

Det är dock en hårfin övning att hamna rätt i sina butiksupplevelser så att de faktisk också blir lönsamma. Några råd som gavs var att låta kunderna boka säljbesöken vilket är en intressant tanke. Primärt gäller det sällanköpsvaror. Men en intressant tanke är att pröva den även på dagligvaruhandeln då kopplat till hälsa/måltidsrådgivning.

Vad kan då bokade besök göra för kundupplevelsen?

  1. Bra service och en ökad  butiksupplevelse
  2. Uppkopplade butikssäljare som får tillgång till data så att de vet vem de har framför sig
  3. Bokade besök så att personalstyrkan kan planeras
  4. Butiken får ny data och insikter om enskilda kunder

För att du skall kunna fördjupa dig mer så skickar jag även med en artikel på temat upplevelelser i butik som kommer från forskarna på Wharton Business school.

Läs artikeln från Wharton här ” Can in-store experiences save retail?”

Trevlig läsning och glöm ej att hålla upplevelsetanken vid liv.

pexels-photo-297996.jpeg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s