Denna kategori driver lönsamhet i butik – Shopper Marketing by Retail House

Idag skriver jag från Tysklands huvudstad Berlin. Jag har tillsammans med kunder/samarbetspartners  besökt den årliga frukt-och grönt mässan i Berlin (Fruit Logistica). Syftet var att utvärdera aktiviteter som vi gjort, träffa nya kunder och skaffa inspiration.

Varför är då frukt- och grönt intressant? Jo det är få kategorier i butik som uppfyller så mycket av det som vi kunder/shoppers efterfrågar och som också driver butikens profil och lönsamhet på ett så unikt sätt.

  • En attraktiv frukt och gröntavdelningen bygger butikens färskvaruprofil
  • Frukt- och grönt driver kedjans hälsoprofilering
  • Avdelningen driver lönsamheten (om den är välskött). Ju mer den byggs ut ju mer mer säljer butiken.
  • Shoppern upplever matglädje och inspiration i en välskött frukt- och gröntavdelning.
  • Shoppern kan här på ett enkelt sätt handla hälsosamt.

Så frukt- och grönt är en viktigt kategori. Jag rekommenderar alla som arbetar inom DVH att på olika sätt skapa koncept som bygger på samarbeten och innehåll av frukt- och grönt. Det är ju ingen tillfällighet att butiken tycker om att sälja Tacos…..

Bilden i dag är tagen med Tanja och Jacob från ICA tillsammans med Spaniens största leverantör av Frukt-och grönt , David Romera Archilla.

IMG_5669

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s