Varumärkena får stryk av private label – Shopper Marketing by Retail House

Idag kan jag för första gången publicera en glimt av vår nya Shopperstudie som vi gjort med Ali och vännerna på Tobii. Det är en rykande färsk shopperstudie som är gjord på på butik och som täcker några av våra största kategorier. Syftet var att se hur vårt visuella beslutsfattande ser ut i butik.  En av de mest intressanta upptäckterna är att maktskiftet  från varumärke till private label är här.

Traditionellt sett har vi lärt oss att brand sign posts är de varumärken som shoppern orienterar sig efter och ofta är de äldsta och mest respektabla i varje kategori – detta är inte längre sant.

I både kolonial och mejeri  får varumäresledarna visuellt stryk (och också kommersiellt) av privte label. Så för alla varumärkesägare så kanske det börjar bli dags att fokusera på hur hyllan skall se ut och hur promotionstrategin för in-store faktiskt ser ut. Ju starkare Private label bli ju viktigare blir frågeställningen. Mer om rapporten och publicering kommer senare.

 

IMG_5688

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s