Frågorna du måste kunna besvara för att bygga kategorin – Shopper Marketing by Retail House

 

Starka ikoniska leverantörsvarumärken har svårt att försvara sin marknadsposition i dagligvaruhandeln. Unga och mer innovativa varumärken och handelns egna märkesvaror tar en allt större marknadsandel. Retail House har tillsammans med Eyetrackingföretaget Tobii genomfört en studie där vi undersökt vad kunden uppmärksammar i butik. Det är slående hur lite uppmärksamhet de starka varumärkena får till förmån för handelns egna varumärken. I två av tre undersökta kategorier utklassar handelns egna varumärken leverantörsvarumärket i uppmärksamhet. Vi har lärt oss att de traditionella och starka varumärkena definierar kategorin och agerar som riktmärke för shoppern. Så verkar det inte längre vara.

Leverantörsvarumärkena måste göra en skillnad i butik och för konsumenten och shoppern annars kommer de att få svårt att försvara sina volymer och marginaler. Min hypotes är att leverantörsvarumärken måste bli mer innovativa och förstå hur de skall skapa ett totalt bättre värde för handeln än vad handel själva kan med sina egna varumärken. Denna hypotes mynnar ut i 5 strategiska frågor som alla varumärken måste ställa sig och kunna svara på för att överleva i den allt tuffare konkurrensen om shopperns uppmärksamhet.

  1. Vad måste leverantörsvarumärket göra för att driva trafik till butiken?

 

  1. Hur skall leverantörsvarumärket exponera och sälja sitt varumärke så att det driver snittförsäljningen i butiken?
  2. Vilken typ av nyheter skall lanseras som driver värdet i kategorin?

 

  1. Hur skall leverantörsvarumärket lyftas fram i hyllan så att shoppern förstår skillnaden mellan produkterna?

 

  1. Hur skall varumärket engagera personalen i butik så att de känner ett engagemang?

 

Det räcker inte längre att erbjuda en produkt. Som leverantörsvarumärke måste man skapa en sammanhållen strategiskt tanke kring sina varumärken i relation till handeln och shoppern. Övningen är enkel. Sätt shoppern och butiken i centrum. Svara på frågorna ovan. Acceptera att maktskiftet från varumärket till handeln är här – börja innovera.

Lycka till med varumärkesarbetet i butik.

 

Du missade väl inte min krönika i fredagens Fri Köpenskap? Lite på samma tema som ovan fast med fokus på butikens perspektiv.

IMG_5739

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s