Samarbete är fortfarande viktigt- Shopper Marketing by Retail House

Starka ikoniska varumärken från våra stora leverantörsföretag har svårt att försvara sin marknadsposition i dagligvaruhandeln. Unga och innovativa varumärken och handelns egna varumärken tar en allt större marknadsandel. Vi måste acceptera att maktskiftet från varumärket till handeln är här vilket ställer högre krav på varumärkena att vara aktiva och innovativa för att försvara sin position.

Retail House har tillsammans med Eyetrackingföretaget Tobii genomfört en studie där vi undersökt vad kunden uppmärksammar i butik. Det är slående hur lite uppmärksamhet de starka varumärkena får till förmån för butikens egna varumärken. I två av tre undersökta kategorier utklassar egna varumärken varumärket i uppmärksamhet. Vi har lärt oss att de traditionella och starka varumärkena definierar kategorin och agerar som riktmärke för shoppern. Så verkar det inte längre vara.

Din butik måste fråga sig vad varumärket tillför i varje respektive kategori i förhållande till butikens egna varumärken. Jag är helt övertygad att konsumenten fortfarande vill se och handla varumärken i butik, därför har de även i framtiden en viktig roll att spela. Uppgiften du har är att utmana säljaren för att hitta den uppgiften och identifiera vilken roll varumärket skall spela för att göra din butik roligare och enklare att handla i.

Idag presenterar jag därför fem frågor du skall ställa till säljaren vid nästa besök.

  1. Hur kan ni tillsammans driva kunder till butiken?
  2. Hur kan ni skapa aktiviteter som driver snittförsäljningen i butik?
  3. Hur kan ni tillsammans ge nyheterna tillräckligt med kärlek? (synlighet och aktivitet)
  4. Hur kan varumärkena stödja din lokala marknadsposition? Kanske är det eko, hälsa, prisvärdhet, färskvaror etc.
  5. Hur kan varumärket kompetensutveckla butikslaget?

Min förhoppning är att frågorna skall öppna upp för nya och bättre samarbeten mellan varumärket och din butik.  Jag tror att ett nära och starkt samarbete verkligen leder till att butiken blir roligare och bättre att handla i med resultat som ökad kundnöjdhet och försäljning.

Lycka till med Ert viktiga samarbete

 

-Krönikan är publicerad första gången i Fri Köpenskap.

 

url[1]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s