Viktig framtidsläsning – Shopper Marketing by Retail House

Helgen är i antågande och jag bifogar min senaste krönika i Fri-Köpenskap. För mig är det viktigt att vi inte missar de viktiga större utmaningarna  vi står inför oavsett bransch.

Trevlig läsning och trevlig helg.

 

5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Att leva i dagens detaljhandel innebär för många en stor osäkerhet. Vad skall vi satsa på? Hur tänker våra kunder framåt? Hur kommer tekniken att påverka oss? Det är många frågor som vi måste ställa oss idag för att i morgon vara konkurrenskraftiga. Jag skickar med fem påståenden om framtiden som alla som driver butik på ett eller annat sätt måste förhålla sig till. Detta är nämligen vad våra kunder i framtiden (idag) värderar.

 

  1. Vi söker relevanta erbjudande – Vi måste bli relevanta i vårt erbjudande till kund. Detta gäller både den reklam som skickas ut men också de produkter som säljs i butiken. Vi har fler möjligheter till att köpa produkter än någonsin tidigare. Butiken måste veta vad sina kunder vill köpa idag och i morgon. Butiker som inte har ett relevant sortiment kommer att slås ut.

 

  1. Vi vill köpa hållbara produkter – Vi vill inte handla sådant som påverkar miljön negativt – vår miljö lider av vår konsumtion. Detta kan vi inte blunda för. Miljöaspekterna blir allt viktigare. Detta är inte längre en ”lyxfråga” utan den handlar om vår överlevnad på jorden.

 

  1. Vår totalhälsa blir allt viktigare – Vi blir mer medvetna om hälsoaspekterna i vår konsumtion. Hittills har hälsa till stor del handlat om tillsatser, motion, socker och viktminskning. Framåt kommer också hälsoaspekterna att involvera vårt psyke. Både kroppen och själen definierar hälsobegreppet i framtiden.

 

  1. Vi kommer att köpa färre produkter – Vår materiella standard är hög. Vi kommer att dela produkter med varandra, handla dyrare produkter som håller längre. Vi kommer att hyra produkter för olika ändamål. Kombinera detta med att vi blir fler som bor i storstäderna på mindre yta så kommer vi inte att fylla våra hem med prylar.

 

 

  1. Vi söker mänskliga möten och sammanhang – Vi söker upplevelser och mänskliga möten. När vi tillfredsställt vår materiella standard kommer vi att söka något mer. Vi kommer att vilja träffas fysiskt med likasinnade och uppleva saker tillsammans. Vi människor kommer att söka oss in i sammanhang som skapar mening.

Frågeställningarna är stora men de handlar faktiskt om dig och mig och vår bransch. Hur vill vi ha det och hur kan vi tillsammans skapa en framtid där vi både tjänar mänskligheten och våra affärer.

Martin Moström

Strategisk rådgivare – Shopper Marketing

IMG_5904

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s