Skapa mer experiment – Shopper Marketing by Retail House

Vi måste påminna varandra om att framtiden inte går att förutsäga och att vi inte har alla svar på framtidens utmaningar och möjligheter. Förändringstakten i vår omvärld är hög. Uppkopplade konsumenter ställer krav på service, snabba leveranser och låga priser. Butikskedjor sätter press på sina leverantörer genom hårda förhandlingar och flera egna märkesvaror.

Effekten av traditionell reklam har minskat drastiskt. Det är stora och avgörande skiften som utmanar de etablerade varumärkena. 90 av de 100 största varumärkena i USA förlorar andelar i sin egen kategori. Detta skapar ett förändringstryck. Resultaten av detta ser vi i eviga omorganisationer, lanseringar av nya produkter som har svårt att sätta sig (8 av 10 nylanserade produkter har försvunnit inom två år) och megafusioner mellan företag med syfte att sänka kostnaderna.

En sak är säker – vi kan inte lösa framtidens utmaningar med gårdagens arbetsmetoder. Därför vill jag slå ett slag för experimenterandet som ett arbetssätt. Experiment behöver inte vara stora och komplexa. De brukar ofta vara bättre om de är små och enkla. Fördelarna med ett experimentellt arbetssätt är många:

  • Ett starkare samband mellan aktivitet och resultat – genom att testa en aktivitet mot en kontrollgrupp så bekräftar man att aktiviteten verkligen skapar ett resultat.
  • Bättre beslut för framtida affärer – ekonomiska beslut blir betydligt enklare att ta om det finns en robust ekonomisk kalkyl som är testad innan det slutliga beslutet fattas.
  • Idéerna som testas kan vara mer innovativa och lite galna – vi arbetar ofta efter konventionella arbetsmetoder. Nu vågar vi testa nya idéer och innovativa arbetsmetoder med begränsad risk.
  • Ökar samarbetet med leverantörerna och kunderna – Co – creation är ett centralt begrepp. För att skapa innovationer måste man experimentera tillsammans med sina leverantörer och kunder. Genom samarbete får man fokus på rätt frågor.
  • Skapar en kultur där kreativitet och innovation belönas – Bejakar osäkerheten och gör experimenten till en del av företagets strategi. Tillåter misslyckanden som vägen till framgång.
  • Begränsad risk med oändliga vinstmöjligheter – Risken minimeras då experimenten genomförs i begränsad omfattning. Den ekonomiska uppsidan är däremot oändlig.

 

Nästa gång du står inför en utmaning eller ser en möjlighet – initiera ett experiment. Vem vet hur stor din idé kan bli?

 

sommar[1]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s