5 tips för mer shoppervänlig butik – Shopper Marketing by Retail House

Butiken skall sälja varor. Detta påstående kan nog alla hålla med om. Hur gör vi butiken så attraktiv att vi vill besöka den och handla fler produkter än vi har planerat? Många butikskedjor brottas med denna fråga. Här kommer därför 5 tips på hur du kan göra butiken mer shoppervänlig.

Banta ditt sortiment – Vi handlar cirka 150 – 200 artiklar på årsbasis. I en större dagligvarubutik kan det finnas upp till 40 000 artiklar. Det innebär att vi handlar från mindre än en procent av sortimentet. Lyft fram storsäljarna, ta bort svansarna, förenkla för dina kunder och få en ökad lönsamhet på köpet.

Hjälp kunden att välja – En modern mejeriavdelning kan ha upp till 600 artiklar! Det stora antalet artiklar i avdelningen gör att det är svårt att välja och hitta rätt produkter. Gör det enkelt att navigera i avdelningen. Glöm inte att exponera nyheterna. Butiken upplevs då som roligare och mer dynamisk.

Bestäm hur du kommunicerar i butik – Kunden ägnar 18-40 sekunder under en 30 minuters shoppingrunda att se på skyltar i butiken. En modern stormarknad kan ha tusentals olika skyltar. De flesta skyltar vi sätter upp i butiken kommer aldrig att ses. En stor mängd skyltar skapar enbart ett rörigt intryck.  Gör en plan vilken typ av kommunikation du skall ha i butiken. Navigeringsskyltar, prisskyltar och nyhetsskyltar. Rensa skyltarna från all onödig information. Man har mindre en än sekund på sig att få skylten läst.

Använd bilder i butiken – Bilder är effektivt när vi skall kommunicera i butik. Studier visar att försäljningen kan öka med upp till 8 % om vi använder oss av bilder istället för ord i kommunikationen.

Ha bara skyltar som får kunden att agera – Ha en klar idé om vad du vill kommunicera. Det är bara skyltar som leder till action som är relevanta i butiksmiljön. Rensa bland skyltar som inte är kopplade till ert sortiment. Skyltar skall ha ett erbjudande. Detta leder till försäljning.

Konkurrensen är stenhård från både fysiska och digitala konkurrenter. Experimentera mera och pröva olika lösningar. Det underbara med att få arbeta i butik är att man väldigt snabbt får ett kvitto på vad som fungerar och ger effekt. Detta är anledningen till att butikskommunikation och arbete i butik är intressant, roligt och utvecklande.

Lycka till med din butikskommunikation.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s