Sätt människan i centrum – Shopper Marketing by Retail House

Trendrapporterna om framtidens butik och marknadsföring haglar i media så här års. Ofta handlar de om ökad kundnöjdhet och försäljning med hjälp av digitala och tekniska lösningar. Jag vill därför idag lyfta den effektivaste och kanske mest underutnyttjade potentialen i butik – det mänskliga bemötandet.

Det finns ingen starkare påverkanskraft på en människa än just en annan människa. Detta ligger djupt rotat i våra gener. Våra urfäder var tvungna att mycket snabbt identifiera om en annan människa var ett hot eller inte.  Därför reagerar vi blixtsnabbt och intuitivt på andra människor.  Det mänskliga mötet är alltså det effektivaste redskapet du har om du vill du öka försäljningen i butik. Resursen finns dessutom redan i butik och kräver inga nya investeringar.

Jag har bl. a tillsammans med Professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan genomfört en rad experiment i butik för att få vetenskapliga bevis för det mänskliga mötets effekt på försäljningen.

Resultatet talar för sig själv.

Experiment 1 – Kundbemötande i större livsmedelsbutik

Vi frågade 200 kunder hur många personliga möten de hade haft med personal i butik, som de också hade upplevt som positiva. Resultatet visar att för varje medarbetarkontakt ökade antalet inköpta produkter med 3,2 st. och det totala inköpsbeloppet ökade med 65 kronor.

Experiment 2 – Leende i servicehandel

Vi gjorde 4 olika experiment med 200 kunder för att undersöka hur mycket de köpte beroende på säljarens beteende (positivt eller negativt). Leendet mot kunden dubblade försäljningen jämfört med om du var sur mot kunden. Detta skulle kunna innebära en merförsäljning på cirka 300 000 kr på årsbasis för en servicehandelsbutik.

Experiment 3- Produktdemonstration i livsmedelsbutik.

Vi genomförde en studie för att undersöka försäljningsökningen i samband med en produktdemonstration. Försäljningsökningen blev flera 1000 % på de demonstrerade produkterna. Kunden i butik mötte en person som gjorde att hon stannande och också i många fall köpte produkten.

Min mor som har haft egen butik i över 35 år tittade mycket frågande på mig när jag berättade mina vetenskapliga experiment. Hon frågade om vi verkligen behövde göra studier för att bevisa det mänskliga mötets påverkan på försäljningen. Det hade räckt med att fråga henne.

Resultaten kan därför tyckas självklara för alla oss som arbetar i butik. Men allt för ofta glömmer vi det självklara i vardagen. Så nästa gång ni träffar en kund i butiken. Titta, hälsa och le så kommer intäkterna öka och du kommer att få en betydligt trevligare arbetsdag genom gladare kunder.

Lycka till med det personliga bemötandet – glöm inte att ditt leende är guld värt.

1741[1]

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s