Senaste krönikan – Shopper Marketing by Retail House

Missade du min senaste krönika i Fri-Köpenskap? Om du gjorde det så får du en ny chans nu. Här kommer mina tankar kring hur butiken kan strukturera sina kundupplevelser – som vi vet kommer att bli allt viktigare i takt med att digitaliseringen ökar. Krönikan publicerades första gången den 9.11 2018.

Mycket nöje

Få dina kunder att trivas genom upplevelser och personliga möten.

Den fysiska butiken måste utveckla allt den bara kan för att konkurrera med aktiviteter som den digitala butiken aldrig kan möta. Shopping är en social upplevelse där du får träffa andra människor och som kund måste du uppleva att det finns ett uppenbart mervärde i att besöka den fysiska butiken. Jag har därför specificerat några av aktiviteterna du och din butik kan sätta i verket för att på allvar ta upp konkurrensen med den digitala butiken genom upplevelser och fysiska möten.

Personligt bemötande – utbilda hela personalen i att titta, le och säga hej. Visste du att studier visat att du köper för 65 kr mer per leende person du möter i kundvarvet? (Studie gjord av Retail House och Handelshögskolan). Hur coachar du din personal att aktivera sig i kunderna?

Demonstrationer – enkla smakbjudningar har vi gjort sedan 60-talet. Detta är fortfarande mycket uppskattat av kunderna och kan öka försäljningen upp till flera 1000 % på demonstrerade produkter och dessutom skapar de en trevlig stämning i butiken– Hur säkerställer du att du får demonstrationer i din butik varje vecka?

Events – detta är mer påkostade aktiviteter som ofta genomförs tillsammans med dina större leverantörsvarumärken. Det är inte enbart en bjudning på produkten utan det finns också ett kunskapsinnehåll i eventet som varumärket vill överföra till dina kunder. Tala med dina varumärkesleverantörer. Hur kan du får fler events till din butik?

Kundkvällar – detta har kommit att bli mer populärt på senare år. En kundkväll kan också ha ett tema men framförallt riktigt bra erbjudande på en mängd olika varumärken. Uppskattat och populärt. Hur ser din plan för kundkvällar ut? Har din butik någon specialitet som med fördel kan lyftas fram på en kundkväll?

Temamässor – temamässor är otroligt populära inom olika områden. En del butiker ordnar mässor tillsammans med sina leverantörer och genomför mässorna under flera dagar. Butiken är ju en utmärkt plats för mässor där teman som hälsa, bra mat, miljö kan lyftas fram på ett seriöst och säljande sätt. Vilken typ av temamässa skulle dina kunder uppskatta?

Som handlare/butikschef bör du göra en plan för Era upplevelser i butik.  Vad är dina kunder intresserade av? Utse en event/händelseansvarig i din butik. Samla ledningsgruppen. Gör en årsplan. Aktivera dina leverantörer. Genomför och följ upp. Jag garanterar att både din försäljning och lojalitet till dina kunder kommer att öka. Dessutom så stärker sådana här aktiviteter sammanhållningen i butikslaget – inte minst viktigt.

 

Lycka till med dina upplevelser och personliga möten.

20181114_173602.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s