Låt 2019 bli ett år av samarbete med fokus på kunden – Shopper Marketing by Retail House

Samarbete är nyckeln till framgång. Vi på Retail House gör ungefär ett 100 — talshoppermarketingprojekt om året med många av våra absoult starkaste varumärken. I många fall går det väldigt bra och vi levererar resultat och i andra fall når vi inte målen. I alla de fall vi inte når målen så bygger det ofta på att vi inte har hittat ett bra samarbete med våra uppdragsgivare.

”It takes to to tango” är ett kärt uttryck. Och vi blir sällan bättre än våra kunders vilja till att på allvar låta oss samarbeta – på allvar.

Samma sak gäller relationen mellan leverantörerna och butikerna. Jag tror  inte längre att vi kan se på varandra ur ett leverantör/kundperspektiv utan vi måste på ett djupare plan samarbeta, visa varandra förtroende och ha tålamod med varandra. Bra samarbeten tar tid att bygga. Och bra samarbeten leder till ömsesidiga värden.

Så jag vill, som du förstår, slå ett slag för det långsiktiga samarbetet. Idag skickar jag med min senste krönika för året som publicerades v. 50 i Fri-Köpenskap.

Mycket nöje och glöm inte bort att samarbete = värdeskapande

Nu tar vi 2019 med ”storm”!

Martin

Krönika Fri-Köpenskap: Samarbete för bättre butiksupplevelse

Vi lever i ett tidevarv när dina kunder bokstavligen har all makt i sin hand. Inköpen förflyttas från den fysiska in i den digitala världen. Skall den fysiska butiken vara relevant måste den erbjuda ett mervärde så att kunden tycker det är värt att investera sin tid och kraft i att besöka butiken. En av nycklarna till att skapa ett mervärde för kunden är ett utvecklat samarbete med butikens bästa leverantörer inom de viktigaste kategorierna. Här kommer några områden jag tycker ni skall fokusera på i samarbetet med era leverantörer, detta för att skapa en mer konkurrenskraftig butik.

Utveckla kategorierna i butik

Varumärken är det som kunden köper i butiken. Det som är det allra viktigaste för både varumärket och butiken är att kategorin växer. Bjud in dina leverantörer och låt dem ge Er all kunskap de har om kategorin och hur man skall arbeta för att göra den mer attraktiv för kunden.

Driv trafik i sociala medier

Butiken måste kommunicera med sina kunder digitalt. Arbeta tillsammans med dina leverantörer för att fylla din digitala kommunikation med kul och relevant innehåll som lockar kunderna till butiken.

Utbilda personalen

När ni skall ha nästa personalträff passa på att bjuda in någon av dina stora färskvaruleverantörer eller dryckesleverantörer. Låt dom utbilda och inspirera om sina produkter och hur de kan skapa värde för dina kunder.

Inspirera kunderna i butik

Utgå från den position du vill ha lokalt. Bjud in de leverantörer som du tycker är bra att samarbeta med och som på ett naturligt sätt stärker din butik. Sätt en gemensam årsplan för Era händelser och events som skall inspirera kunderna.

Erbjud smarta måltidslösningar

Kunden söker enkla lösningar. Bjud in era färsk-, kolonial- och dryckesleverantörer och låt dem samarbeta med utgångspunkt från din butik. Exponera hela måltidslösningar i butiken. Glöm ej drycken som stärker snittköpet. Addera gärna till ett enkelt recept som hänger tillsammans med exponeringen.

Samarbete mellan butik och leverantör både kräver tid och energi. Men görs det på rätt sätt med en stor portion generositet och öppenhet så har både leverantör och butik allt att vinna med en nöjd och glad kund som resultat.

Lyckat till med ert samarbete

 

Martin Moström

 

20181212_120036

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s