Nytt white paper – Ökat samarbete mellan handeln och leverantören driver värde – Shopper Marketing by Retail House

Samarbete och hur det kan skapa ökat värde för branschens företag
diskuteras flitigt. Ofta upplever vi svårigheter med att samarbeta med
våra viktigaste intressenter, såsom kunder och leverantörer.
En stor del av problemet ligger i att vi har olika kulturer, perspektiv, mål och nyckeltal
(KPI:er). När Category Management introducerades inom dagligvaruhandeln var ett
av nyckelelementen just samarbete mellan handeln och leverantören, med fokus på
konsumenten och kategorin. I vissa fall har detta samarbete lyckats, medan det i andra
fall har varit svårt att uppnå.

När Category Management inte fullt ut kunde uppfylla
sina mål utvecklades Shopper Marketing som en metod för att aktivera kategoriinsikterna
hos den faktiska shoppern som gör köpen i butiken, snarare än konsumenten.
I detta white paper fokuserar vi på en publicerad forskningsrapport med titeln
“Shopper Marketing: A new partnership perspective in marketing channels”. Det som
fångade mitt intresse var just rubriken om “samarbete/partnerskap”. Detta är något
jag brinner för och verkligen tror på.

Förhoppningsvis kommer detta white paper hjälpa dig som läsare att förbättra din
shopper marketing-strategi genom att fokusera på tre områden: att definiera och
förstå olika perspektiv på era utmaningar, att inrikta er på shopper marketing-program
som bygger på kategoriplanerna och att skapa rätt score card för att följa upp
och utvärdera kontinuerligt.
Som vanligt ger jag inte alla svar, men förhoppningsvis kan detta bidra med ännu en
pusselbit i ert strategiarbete.
Detta white paper är producerat med stöd av Hakon Swenson Stiftelsen och är en
del av ett större projekt att föra ut forskningen till praktikerna i näringslivet.

Ladda ned white paper här!

Lämna en kommentar