Senaste white paper – Hur skapas köpvänliga butiker

Dagligvaruhandeln och detaljhandeln genomgår stora förändringar
och har alltid gjort det. En viktig fråga som många ställer sig är vilken
roll den fysiska butiken kommer att spela i framtiden.
Många anser att butiken inte bara ska vara en plats för transaktioner utan också
för att bygga relationer. Det är vanligt att det blir en polariserad debatt kring detta
ämne, men jag tror inte att det handlar om enbart transaktioner eller relationer.
Under de senaste åren har vi hört talas om “retaildöden”.

Enligt min uppfattning
handlar det inte om död utan om transformation. Vi kommer fortfarande att vilja
ha fysiska butiker, både för transaktioner och för att skapa relationer. Frågan är om
hur dessa butiker ska utformas för att locka trafik och generera försäljning samtidigt
som de bygger starka relationer med varumärken och kunder genom alla kanaler. För
att få hjälp med denna fråga kommer detta white paper att presentera en studie
som Professor Raymond Burke genomförde för över 15 år sedan.

I studien kartlade han de 40 mest innovativa butikerna i världen och identifierade tre
nyckelelement och tio principer för hur man gör en butik mer shoppervänlig. Trots att
studien gjordes för flera år sedan, då e-handeln var relativt outvecklad och smart
phones intåg ännu inte hade skett, är denna kunskap fortfarande högst relevant.
Med tanke på att över 95% av dagligvarorna fortfarande säljs i fysiska butiker så kan
vi inte bortse från butikens betydelse som en plats för både shopping och köp. Vi vet
dessutom från andra akademiska studier att den fysiska butiken är överlägsen som
plats för påverkan i shopperns köpresa.

Ladda ned white paper här!

Lämna en kommentar